Blogindlæg

Advarsel: Det er ulovligt at invitere brugere til at synes godt om din side gennem likes på Facebookopslag

Publiceret den af
Del artiklen på:   

Selvom sociale medier som fx Facebook har funktionen ”Inviter”, er det ifølge Forbrugerombudsmanden ulovligt for virksomheder at bruge denne funktion. Det er fordi, at invitationer bliver opfattet som spam. Så når en bruger har reageret på et opslag fra din virksomhed, må I altså ikke invitere personen til at synes godt jeres side. Læs mere om hvorfor i dette blogindlæg.

De fleste virksomheder som har en virksomhedsprofil på Facebook, kender vist også til funktionen ”Inviter”. Knappen ude i højre side af dit Facebookopslag som gør, at du kan invitere en bruger, som har ”liket” dit opslag, til at synes godt om din side.

Og hvilken virksomhed vil ikke gerne have flere ”likes” på virksomhedsprofilen på Facebook? Alle virksomheder er vist et godt bud! Desværre er det ikke helt så enkelt at bruge denne ellers fantastiske knap. Billede af inviter-knappen på Facebook

Eksempel på "Inviter"-knappen fra et opslag på vores egen virksomhedsprofil på Facebook.

Ifølge Forbrugerombudsmanden opfattes Facebook-notifikationer, og dermed invitationer, nemlig som spam – medmindre du har brugerens samtykke til at sende sådanne invitationer.

Derfor skal invitationer på Facebook fortolkes som ”elektronisk post”

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvad der menes med ”elektronisk post”, når det kommer til sociale medier. Ifølge Spamforbuddet er ”elektronisk post” en teknologineutral definition og derfor skal definitionen fortolkes bredt. Formålet med overhovedet at have denne brede definition, er at beskytte privatlivets fred for enkeltpersoner, uanset hvilken teknologi en virksomhed anvender.

Så hvis en virksomhed anvender Facebook til at sende meddelelser til kunder, gælder visse regler også her i forhold til privatlivets fred, da der er tale om en form for elektronisk henvendelse (dermed ”elektronisk post”).

Den konkrete definition af ”elektronisk post” står i markedsføringslovens § 2, stk. 15 som værende: ”enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som kan lagres på nettet eller på modtagerens terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren”.

Det vil altså sige, at invitationer på Facebook også kan kategoriseres som ”elektronisk post”. Det er i forhold til, at denne type meddelelse (en invitation) sendes via et offentligt kommunikationsnet (Facebook) og bliver lagret på modtagerens terminaludstyr (computer/mobil/etc.), indtil meddelelsen hentes af modtageren (åbning af den nye notifikation på Facebook, som er en invitations-notifikation).

Invitationer på Facebook er ulovlige, medmindre der forelægger et samtykke

Til gengæld er det ifølge Spamforbuddet ulovligt for virksomheder at sende denne type elektronisk post, hvis det er med henblik på markedsføring til bestemte modtagere. Dog gælder en undtagelse og det er, hvis modtageren har givet sit samtykke til at modtage sådanne henvendelser via elektronisk post.

Mere præcist står det beskrevet i markedsføringslovens § 10, stk. 1:

”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket”.

Kan man så overhovedet bruge "Inviter"-knappen på Facebook på lovlig vis og uden at spamme modtageren?

Ifølge Forbrugerombudsmanden opfylder et klik på "synes godt om"-knappen ikke kravene for et gyldigt samtykke. ”Hvis en virksomhed sender en opfordring til en bruger om at synes godt om en virksomheds side, vil det være omfattet af spamforbuddet” (Spamforbuddet 2018, bilag 1). Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtaler i en online artikel på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, at det kun er lovligt at invitere en Facebook-bruger til at synes godt om virksomhedens side, hvis brugeren har givet tilladelse via sit samtykke forinden.

Et godt spørgsmål er så, hvordan man som virksomhed kan indhente Facebook-brugerens samtykke forinden. Dette giver Forbrugerombudsmanden ikke et konkret svar på i artiklen. Advokat Heidi Lindberg Andersen fra Kromann Reumert forklarer i deres andet afsnit i podcast-serien "Digital markedsføring - en podcastserie på fem afsnit", at virksomheden må indtænke kreative løsninger på, hvordan en potentiel kundes samtykke kan blive indhentet via sociale medier. Hun foreslår, at virksomheden om muligt kan indsætte en kort tekst i bunden af et Facebookopslag, hvor man gør opmærksom på, at Facebook-brugeren giver sit samtykke, i tilfælde af at der klikkes på "synes godt om"-knappen i et opslag.

Til gengæld siger advokat Heidi Lindberg Andersen også, at det er en endnu uafprøvet metode til at håndtere samtykke-problematikken på sociale medier. Vi hos Persondatakonsulenterne anbefaler derfor, at man som virksomhed ikke skrider til denne løsning, før der forelægger en mere konkret vejledning fra Forbrugerombudsmanden. Vi har lavet et skriv til Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen angående denne problematik og afventer i øjeblikket svar på vores henvendelse. Indtil da er vores bedste bud, at virksomheder stopper med at invitere potentielle nye kunder, medlemmer, etc. over Facebook, da det på nuværende tidspunkt står beskrevet som en ulovlig handling ifølge Spamforbuddet.

 

Vil du have besked om nye blogindlæg og invitationer til gratis webinars?

Tilmeld nyhedsbrev
(Knappen åbner side hos mailchimp.com)

DISCLAIMER: Ovenstående er skrevet ud fra bedste fortolkning af GDPR på nuværende tidspunkt. Ændringer i love, vejledninger, praksis mv. kan have betydning for fortolkningen fremadrettet. Vi anbefaler altid, at du får juridisk rådgivning om den konkrete behandling, hvis du vil være sikker på at overholde reglerne.

Del artiklen på:   
Kunder vi rådgiver